Kesä

Kesä

Mielen piristystä

Torstaina, 23.10.2014

Kaunis ja aurinkoinen pakkaspäivä. Aamulla oli pakkasta jo -11 astetta. Auringosta huolimatta selittämätön alakulo ja kaihomieli valtasi mielen tänään, kun kävelin töistä kotia. Tai alkoi se jo ehkä pikkuhiljaa työpäivän aikana ja levisi salakavalasti kipeistä varpaista pääkoppaan asti. Minulla on varpaannivelet kipuilleet alkukesästä lähtien. Kipu tuntuu liikkuessa, onneksi ei pahemmin lepotilassa. Lähemmin tunnustellen löysin paksuuntuneita kohtia varpaitten nivelistä. Saattaisi olla nivelrikkoa. Pitäisi kai käydä lekurille niitä näyttämässä. Tulevaisuus liikuntarajoitteisena ei tunnu tietenkään kivalta.

Jotakin mielenpiristystä keksiäkseni tein heti kotia päästyä pannaritaikinan. Laitoin kahvin tippumaan ja nautiskelin pannaria mansikkasoseella. Auttoi selvästi pikkuisen. Avasin tietsikan ja katselin läpi kesäiset kukkakuvat. Se jos mikä on meikäläisen parasta mielenkohennuslääkettä. Nyt tuntuu jo paljon paljon paremmalta. Sitä paitsi 2 kuukauden päästä on jouluaatonaatto :)

Muutaman otoksen bongasin teillekin näytille.






10 kommenttia:

  1. Kuulostaa nivelrikolta. Vuosi sitten sain itsekin sen diagnoosin. Minulla kipu on pahinta sormissa ja välillä tuntuu, ettei käsissä ole laisinkaan voimaa. Lääkärin mukaan liikkuminen ja liikuttaminen pitävät nivelet liikkuvina ja helpottavat myös kipua. Voltarenia ja kutomista, niillä selviän toistaiseksi. Nivelrikkoa kun ei voi parantaa, sen kanssa on vain opittava elämään. Kieltämättä kyllä välillä kauhistuttaa ajatus, kuinka rammaksi tässä vielä ajan myötä tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Between, hyvä kuulla kokemuksia tuosta nivelrikosta. Vähän olen googlaillut, ei tosiaan ole parantamiskeinoa siihen. Olen kuitenkin sinnillä kävellyt työmatkoja, vaikka välillä menee linkuttamiseksi. Mutta hyvä tietää, että liikkuminen on kuitenkin hyväksi, eikä pahenna asiaa.

      Poista
  2. Kauniita kuvia jälleen, piristi mielentilaa näin kolean päivän iltana. Hauskoja luppioita keskimmäisessä kuvassa. Nivelrikosta minulla ei ole onneksi kokemusta, mutta betweenin mainitsemasta Voltarenista kyllä ja se on yksi niitä harvoja lääkkeitä, joista vaikuttaa oikeasti olevan jotain hyötyä. Kesällä käytin sitä kipeytyneeseen jalkapohjaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KesäKukka, kiva jos kuvat piristivät sinuakin:) Voltarenia olen käyttänyt niskakipuihin, mutta en vielä varpaisiin. Täytynee kokeilla. Tuo luppio on kiva löytö, harmi vaan kun en laittanut heti taimistolla sen nimeä ylös, enkä nyt sitä muista.

      Poista
  3. Kauniit kuvat! Minulla on nivelrikkoa polvissa, lonkassa ja sormissa. Särkylääkettä pahimpina päivinä ja magnesiumia joka päivä. Glugosamiinivalmisteita en pysty käyttämään, mutta jotkut saavat niistä apua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Maarit:) Onneksi ei vielä ole tarvinnut särkylääkettä tähän vaivaan ottaa, niska- ja iskiaskipuun kylläkin. MInulla kipu tuntuu vain liikkuessa. Nyt on ollut pari hyvää päivää, eilen tein pienen kävelylenkinkin. Glukosamiinivalmisteet ovat minulle ihan vieras juttu, pitäisikin tutkia tarkemmin mitä ne ovat. Magnesiumia otan silloin kun muistan. Vanheneminen tuo näköjään auttamatta tullessaan kaikenlaista vaivaa, niitten kanssa on vaan opittava olemaan.

      Poista
  4. Kauniita kuvia puutarhastasi ja totta on, että puutarhakuvien katselu kyllä piristävää kummasti mieltä tässä vaiheessa vuotta.

    Nivelrikko on varmasti ikävä vieras kehossa. Onneksi olen itse säästynyt siltä. Hyvällä ystävättärelläni on nivelvaivoja ja olen hänen kauttaan saanut tietoa sairaudesta. Hänkin on kertonut liikunnan auttavan ja pitävän nivelet joustavempina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Kruunu Vuokko:) Olen tullut siihen tulokseen, että pihakuvia ei voi koskaan olla liikaa, vaikka joskus siltä tuntuukin. Pyrin kävelemään työmatkat, että saan edes vähäsen liikuntaa päivittäin, kyytimies tule hätiin huonolla kelillä.

      Poista
  5. Kaunis puutarha! Minulla on myös nivelrikkoa, etupäässä sormissa. Jotenkin kylmillä ilmoilla ja kylmissä vesissä lotraaminen tekee ne kipeämmiksi. Otan joka päivä spirulinaa, lieneekö siitä ollut apua... kaikkea sitä yrittää kokeilla.
    Heh, se alkaa tuo "parasta ennen päiväys" olla meikälaisellä jo ohi :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, Tarja:) Olen huomannut minäkin, että kylmät ilmat lisäävät vaivoja, ja varsinkin jos jalat palelevat. Tuo spilurina on ihan uutta minulle, täytyykin tutkia mitä se pitää sisällään.

      Poista